Wanita mangsa dera ..
Photobucket
IBU empat orang anak, 
Nor Shamila A. Majid yang menjadi mangsa tetak suaminya

Sumber :  Kosmo! 

REALITINYA, setiap hari sepuluh wanita menjadi mangsa dera di negara ini. Namun, itu hanya melibatkan kes yang dilaporkan kepada pihak polis.

Jumlahnya mungkin lebih tinggi, demikian menurut pendedahan pegawai polis Jabatan Siasatan Jenayah Bahagian D11 Bukit Aman, Superintendan Ong Chin Lan dalam satu seminar tidak lama dahulu. Ujarnya, kejadian keganasan terhadap wanita boleh berlaku di banyak tempat termasuk rumah, tempat kerja, kawasan awam, jalan raya dan di dalam kenderaan.

"Laporan polis menunjukkan, keganasan terhadap wanita kebanyakannya dilakukan oleh individu yang paling hampir dengan wanita berkenaan seperti suami, ahli keluarga lain atau kekasih," katanya. Bicaranya lagi, jenayah itu berlaku disebabkan mentaliti segelintir lelaki yang menganggap wanita serta kanak-kanak perempuan adalah insan lemah yang boleh disakiti.

Allah tidak memilih tulang tengkorak atau bahu, simboliknya kaum pompuan ni bukanlah untuk lelaki sembah atau di julang-julang atau di junjung dan diagung-agungkan. Pun begitu, Allah tidak memilih untuk diciptakan kaum pompuan daripada tulang kaki kerana letaknya perempuan bukanlah dibawah kaki lelaki. Bukanlah juga untuk diperhambakan. Dihina dan dikasari , dipijak2 , disepak terajang .
Tetapi Allah memilih tulang rusuk kerana berdekatan dengan rusuk adalah tangan. Simboliknya, kaum pompuan itu mestilah kaum lelaki lindungi. Paling penting sekali, kedudukan seorang pompuan adalah disisi seorang lelaki. Bukan di atas kepala atau dibawah tapak kaki. Berdekatan dengan rusuk juga ada hati. Simboliknya adalah kaum pompuan jugalah penawar segala racun dan yang paling penting sekali, kaum pompuan itu haruslah kaum lelaki cintai. Kerana rusuk adalah bahagian paling sensitif. Simboliknya, kaum pompuan itu tidak boleh atau bukan untuk kaum lelaki kasari & sakiti .
Kepada semua lelaki, cuba andaikan, ada seseorang memukul rusuk anda. Pasti sakit bukan? Begitu jugalah pompuan. Seperti mana anda pukul, seperti itulah yang dia (pompuan) rasai. Sakit yang mendatangkan dendam, benci dan sebagainya. Tangan lelaki sebenarnya berbisa. Dan kerana, berdekatan dengan rusuk itu banyak organ-organ penting. Simboliknya, kalau tak ada 'rusuk' tidaklah teguh dan lengkap dalam kehidupan lelaki. Lelaki dan pompuan diciptakan berpasangan dan saling memerlukan .
Labels: , , edit post
Share This
0 Dah Membebel Lagi
Related Posts with Thumbnails


  • IM..


    Terjah kat sini



    Twitterz

    Follow me, Follow u

    da Labelz

    Project Alpha



    Berita Online

    Harakahdaily BeritaHarian Metro Kosmo Sinar MySinChew Utusan The Star Jawa Pos Jambi Ekspres Online BangkokPost Philipines Post

    Bank Online


    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket

    Terbang ke mana ?

    MAS AIRASIA Photobucket

    Bloglog Visitorz

    Join My Community at MyBloglog!

    Xchange Banner

    Copy & Paste 2 ur blog
    AkuRinggo Info Gallery Midori Day's