Israel dibenarkan membunuh , Iran disekat habis2habisan

Duta Turki ke Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ertugrul Apakan mengangkat tangan mengundi menentang resolusi bagi mengenakan sekatan baru ke atas Iran

Kuasa-kuasa dunia semalam meluluskan sekatan baru ketenteraan dan kewangan ke atas Iran bertujuan menyekat program nuklearnya, namun menegaskan bahawa pintu perbincangan masih terbuka. Draf resolusi yang disediakan Amerika Syarikat (AS) itu, mendapat 12 undi sokongan daripada 15 anggota Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dengan Lebanon berkecuali sementara Brazil dan Turki menentangnya. Walaupun mendapat sokongan AS, Britain dan Perancis yang sama-sama menaja resolusi itu, keputusan itu mendapat reaksi marah dari Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.
"Resolusi ini tidak mempunyai nilai walaupun sesen kepada Iran," tegas beliau yang sebelum ini mengugut untuk menunda rundingan dengan enam kuasa dunia jika sekatan dikenakan. Dalam ulasan kepada agensi berita ISNA di Tajikistan, Ahmadinejad menyatakan bahawa resolusi yang diluluskan kuasa dunia itu sama seperti sapu tangan yang perlu dibuang ke dalam tong sampah. Presiden Barack Obama berkata, Iran kini berhadapan dengan rejim sekatan yang 'paling ketat' dalam komitmen masyarakat antarabangsa untuk menyekat senjata nuklear, namun beliau pada masa yang sama menawarkan pintu diplomasi terhadap Teheran.

Israel yang merupakan musuh ketat Iran menyambut baik sekatan itu, namun mahu lebih banyak tindakan dikenakan, sementara Menteri-Menteri Luar Britain, China, Perancis, Rusia, AS dan Jerman menegaskan pendekatan dua hala masih digunakan. China dan Rusia menyokong sekatan itu selepas berbulan-bulan 'melembutkan' draf resolusi itu bagi melindungi kepentingan tenaga dan ekonomi di Iran .

Sumber  :  Utusan

*** Israel yang membunuh umat Islam dan serantau tidak diambil tindakan tapi Iran disekat oleh kuasa2 besar dari membangunkan negara sendiri ..

Share This
0 Dah Membebel Lagi
Related Posts with Thumbnails


  • IM..


    Terjah kat sini



    Twitterz

    Follow me, Follow u

    da Labelz

    Project Alpha



    Berita Online

    Harakahdaily BeritaHarian Metro Kosmo Sinar MySinChew Utusan The Star Jawa Pos Jambi Ekspres Online BangkokPost Philipines Post

    Bank Online


    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket
    Photobucket

    Terbang ke mana ?

    MAS AIRASIA Photobucket

    Bloglog Visitorz

    Join My Community at MyBloglog!

    Xchange Banner

    Copy & Paste 2 ur blog
    AkuRinggo Info Gallery Midori Day's